Drodzy Rodzice! Kochane dzieci! Witamy się z wami bardzo gorąco! Dzisiaj porozmawiamy o obowiązkach domowych 🙂

 

  1. Utrwalanie pojęcia rodzina. Rytmiczne dzielenie nazw członków rodziny (na sylaby).

Połóżcie przed sobą białą kartkę i cztery klocki. Opowiedzcie co znaczy słowo „rodzina”. Następnie powiedzcie, kto wchodzi w skład waszej rodziny (np.: mama, tata, brat, siostra, babcia) oraz jak poszczególni członkowie mają na imię. Podzielcie rytmicznie na sylaby nazwy członków i ułóżcie na kartkach tyle klocków, ile sylab jest w wypowiadanych słowach. Powtarzajcie słowa, dzieląc je rytmicznie na sylaby i dotykajcie jednocześnie klocków.

 

2. Słuchanie piosenki Porządki (sł. i muz. J. Kucharczyk)

I. Lubię czystość, więc porządek
w swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody,
każda rzecz swe miejsce ma.
Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki,
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
II. Jak to miło, gdy mój pokój
od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy,
by porządek zawsze był.
Ref.: Co dzień rano…

Odpowiedzcie pytania dotyczące piosenki:
− O czym jest nasza piosenka?
− W jaki sposób należy dbać o czystość?
− Czy wy także dbacie o porządek w waszych domach?

 

4. Czas na „Pogodne ćwiczenia” rytmiczne.

 

5. Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Czy ja jestem gość?”

– Od poniedziałku mam dyżur ogrodnika – pochwalił się Olek. – Co drugi dzień będę podlewał kwiatki. Pani powiedziała, że to bardzo odpowiedzialna praca, bo bez wody one uschną.
– Będziesz pamiętał o swoich obowiązkach? – zapytał tato.
– No jasne! – zapalił się Olek. – Chociaż wolałbym dyżur kucharza – przyznał po chwili namysłu.
– Kucharza? – zaniepokoiła się mama.
– Zadaniem kucharza jest nakrywanie do stołu – uspokoił ją synek. – Ten dyżur dużo bardziej mi się podoba, ale kucharzem jest w tym tygodniu Wojtek.
– Jeśli tak bardzo chciałbyś nakrywać do stołu, to może… poćwiczysz w domu? – zaproponował tato.
– Naprawdę? – ucieszył się Olek i popędził do kuchni.
– Na kolację będzie sałatka jarzynowa, ser żółty i wędlina – poinformowała go mama.
– Każdy z nas będzie potrzebował małego talerzyka, noża, widelca i kubka na herbatę. Zaraz
włożę chleb do koszyczka, przygotuję miseczkę z masłem i dzbanek z herbatą.
Uradowany Olek z dumną miną rozkładał nakrycia – nóż po prawej stronie, widelec po lewej…
– A czy ja mogę postawić serwetki? – zapytała Ada.
– Dyżurnym jest tylko jedna osoba – oświadczył z naciskiem jej starszy brat.
Ada spuściła głowę i zrobiła taką minę, jakby miała się za chwilę rozpłakać.
– Jutro ty możesz być naszym kucharzem – pocieszyła ją mama.
– Ale ja chciałbym poćwiczyć trochę dłużej – zaprotestował Olek.
Tato uśmiechnął się pod wąsem. – Jeśli wytrwasz do końca tygodnia, to jesteś gość –
oświadczył.
– Gość? – zdziwił się Olek. – Przecież ja tu mieszkam.
Rodzice parsknęli śmiechem. – Tak mówi się o kimś, na kim można polegać – wyjaśniła
mama.
– Na mnie można – zapewnił Olek i naprawdę się starał… cały wtorek. W środę postanowił
podzielić się swymi obowiązkami z Adą.
– Jak tak bardzo chcesz, to możesz nakrywać – zgodził się łaskawie.
Ada z zapałem zabrała się do pracy, ale zupełnie nie pamiętała, jak ułożyć sztućce, a na dodatek miseczki na bigos okazały się dla niej za ciężkie i ostatecznie do kolacji nakryła mama.
W czwartek nikt nie miał ochoty być kucharzem.
– Jak weźmiesz za mnie dyżur, to dam ci naklejkę z dinozaurem – kusił siostrę Olek, nie zauważając taty, który właśnie stanął w drzwiach.
– Ada jest jeszcze za mała, aby to robić sama – oświadczył tata. – Jeśli nie chcesz nakrywać,
to idź poskładać swoje zabawki, a ja zrobię to za ciebie.
– Ale wtedy nie będę gość… – spuścił głowę Olek.
– Zakres obowiązków zawsze można negocjować – uspokoił go tato. – Ważne, aby nie spychać ich na innych.

 

6. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=29

Odpowiedzcie na poniższe pytania:

  • Jakie dyżury w przedszkolu sprawiają dzieciom największą radość?
  • Jaką funkcję pełnił Olek w przedszkolu? Jaką funkcję chciał pełnić Olek?
  • Jak Olek wywiązywał się ze swoich obowiązków?
  • Czy dzieci mają obowiązki w domu? Jakie to obowiązki?

 

7.  Wspólne stworzenie tablicy obowiązków w domu.

Spróbujcie stworzyć własną tablicę obowiązków. Poniżej przesyłamy inspiracje.