Drodzy Rodzice! Kochane Przedszkolaki!

W tym tygodniu dowiemy się jak wygląda wiosna na wsi. Zapraszamy Was do wspólnej zabawy! 🙂

 

1.Kalambury – „Jakim jestem zwierzęciem mieszkającym na wsi?”

Wybierzcie sobie zwierzątko, które mieszka na wsi i spróbujcie naśladować jego ruchy. Rodzic musi zgadnąć co to za zwierzę. Jeśli zgadnie, następuje zamiana ról.

 

2. Zabawa doskonaląca pamięć – Co się dzieje na obrazku?

Rodzic wyświetli Wam teraz ilustracje przedstawiające wiejską zagrodę. Przyglądnijcie się uważnie temu zdjęciu i starajcie się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Po chwili Rodzic zamyka wyświetlane zdjęcie.

Co udało Wam się zapamiętać? Co działo się na zdjęciu?

plakat-w-wiejskiej-zagrodzie-210-2008

 

3.Rozmowa na podstawie opowiadania „Wiejskie ustronie” (autorka: Ewa Stadtmuller)

Rodzic czyta dziecku opowiadanie:

 – Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.

 – Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.

– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia. Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”.

Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.

– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie.

– Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy… – Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.

– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka.

– Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.

– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.

– Kaczuszki też są. Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.

– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.

– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.

– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.

 – Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio. Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy.

 Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.

 – Musicie przyjechać w maju – zapraszał.

 – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.

 – Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.

– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.

– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.

– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.

– Jasne – kiwnął głową Olek.– A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

 

Odpowiedzcie po wysłuchanym opowiadaniu na pytania:

− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?

− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?

− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

 

4. Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka.

Rodzic odtworzy dla Was nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Posłuchajcie ich i spróbujcie rozpoznać jakie to zwierzę.

(kaczki, kozy, kury, konia, krowy, świni, psa, kota)

 

 

5. Eksperymenty z mlekiem i jajkiem.

Na koniec możecie zrobić eksperymenty z darami, które otrzymujemy od krówki lub kurki czyli z mleka lub jajeczka.

  • Eksperyment z mlekiem- „Kolorowe mleko”

 

  • Eksperymenty z jajkiem

Eksperymenty z jajem, czyli 7 pomysłów na doświadczenia z dziećmi!

 

6.Karty pracy

W tym tygodniu wykonajcie karty pracy dotyczące wiejskiej zagrody.

Bawcie się dobrze! Miłego dnia! 😉