Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!
Zapraszamy Was do wspólnej zabawy, dzisiaj poznacie Prawa Dziecka.
- „Gimnastyka buzi i języka z pieskami Psi Patrol”– ćwiczenia logopedyczne.
Nasze dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od rozruszania naszej buźki z pieskami, które pewnie większość z Was bardzo dobrze zna i lubi.
2. „Prawa dziecka”- film edukacyjny oraz rozmowa kierowana na temat Praw Dziecka.
Obejrzyjcie poniższy filmik, aby poznać Prawa Dziecka czyli każdego z Was!
Rodzic zada Wam teraz kilka pytań:
- Czym Waszym zdaniem są Prawa Dziecka?
- Jakie Prawa udało Wam się zapamiętać?
- Czy masz może pomysł na jakieś nowe Prawo, które powinno zostać dodane do wyżej wymienionych?
3. „Podróż do Krainy Praw Dziecka”– opowieść ruchowa.
Rodzic opowie Wam historyjkę, w trakcie której wykonujcie określone ruchy, możecie wymyślać też własne.
Udajemy się dziś w podróż do tajemniczego kraju. Jedziemy długo pociągiem. Wreszcie pociąg zatrzymuje się, dotarliśmy do Krainy Prawa Radości. Ludzie, którzy tu mieszkają, są zawsze radośni i uśmiechnięci. Cieszą się już od rana, jak tylko wstaną. Przeciągają się z zadowoleniem, witają się z nami z uśmiechem, podskakują do góry z radości, obejmują nas i tańczą z nami dwójkami, trójkami w dużym kole, żadne dziecko nie jest samo…Niestety, musimy jechać dalej. Wsiadamy do pociągu i jedziemy. Dotarliśmy do Krainy Prawa Szacunku. W tym miejscu nikt z nikogo się nie wyśmiewa, nikt nikogo nie przedrzeźnia. Wszyscy są dla siebie uprzejmi i mili (dziecko podchodzi do rodzica i mówi jakieś miłe słowa do siebie nawzajem, np. „ładnie dziś wyglądasz”, „lubię się z tobą bawić”, „bardzo Cię kocham”). Niestety, musimy jechać dalej. Wsiadamy do pociągu i jedziemy. Dotarliśmy do Krainy Prawa Upadków i Niepowodzeń. Kraina ta znana jest z tego, że wszyscy ludzie, którzy tu mieszkają, wzajemnie się wspierają w chwilach niepowodzeń i upadków (dziecko i rodzic podchodzą do siebie, przytulają się lub głaszczą po głowach, mówiąc: „nie martw się, wszystko się ułoży i będzie dobrze”). Wsiadamy po pociągu i jedziemy dalej. Dojechaliśmy do Krainy Prawa Tajemnicy. W tej krainie wszystkie dziecko głośno krzyczy: „Mam swoje tajemnice!”. Wreszcie nasza lokomotywa sapie i wzywa nas do pociągu. Zatrzymujemy się, nabieramy dużo powietrza… i uspokajamy się. Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej… Pociąg zatrzymuje się na końcowej stacji – jesteśmy w Krainie Dnia Dzisiejszego. Wszyscy ludzie uśmiechają się, poruszają się spokojnie i ostrożnie, delikatnie głaskają się nawzajem, prowadzą się za ręce albo siedzą spokojnie obok siebie. Jest cicho..
4. Quiz „Mam prawo do…”- utrwalenie poznanych Praw Dziecka.
Spróbujcie na podstawie obrazka rozpoznać o jakie Prawo Dziecka może chodzić.
5. „Moje prawa”- zabawa paluszkowa.
Moje prawa
(Dominika Góra)
Moje prawa – ważna sprawa!
(wskazujemy na siebie, wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu)
Ja się bawić prawo mam.
(kręcimy „młynek” dłońmi)
Mam też prawo do rodziny,
(wyciągamy dłonie do przodu i zataczamy okrąg, wskazując wszystkich dookoła)
żebym nigdy nie był sam!
(wyciągamy do góry jeden palec)
Mogę uczyć się i pytać,
(z dłoni tworzymy „książkę”)
bo nie wszystko jeszcze wiem.
(drapiemy się jednym palcem w skroń)
I bezpieczny powinienem być,
(tworzymy „daszek” nad głową)
by rosnąć dzień za dniem.
(ustawiamy dłoń na wysokości kolana i prostujemy się, unosząc ją nad głowę)
Nikt nie może mnie poniżać,
(wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu)
krzywdzić też nie może mnie.
(przedramiona łączymy pionowo przed twarzą, głowę chowamy (gest obronny „żółwik”))
Dzieci wszystkich krajów świata
(palcem wskazującym w rytm tekstu pokazujemy różne osoby wokół siebie)
pamiętajcie prawa swe!
(mamy dłonie z przodu skierowane wnętrzem do góry, wysunięte w geście podawania)
Dziękujemy Wam za ten tydzień wspólnych zabaw! Życzymy udanego weekendu i do zobaczenia w przedszkolu! 🙂