Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Zapraszamy Was do wspólnej zabawy, dzisiaj poznacie Prawa Dziecka.

  1. „Gimnastyka buzi i języka z pieskami Psi Patrol”– ćwiczenia logopedyczne.

Nasze dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od rozruszania naszej buźki z pieskami, które pewnie większość z Was bardzo dobrze zna i lubi.

 

2. „Prawa dziecka”- film edukacyjny oraz rozmowa kierowana na temat Praw Dziecka.

Obejrzyjcie poniższy filmik, aby poznać Prawa Dziecka czyli każdego z Was!

 

Rodzic zada Wam teraz kilka pytań:

  •  Czym Waszym zdaniem są Prawa Dziecka?
  • Jakie Prawa udało Wam się zapamiętać?
  • Czy masz może pomysł na jakieś nowe Prawo, które powinno zostać dodane do wyżej wymienionych?

 

3. Podróż do Krainy Praw Dziecka”– opowieść ruchowa.

Rodzic opowie Wam historyjkę, w trakcie której wykonujcie określone ruchy,  możecie wymyślać też własne.

Udajemy się dziś w podróż do tajemniczego kraju. Jedziemy długo pociągiem. Wreszcie pociąg zatrzymuje się, dotarliśmy do Krainy Prawa Radości. Ludzie, którzy tu mieszkają, są zawsze radośni i uśmiechnięci. Cieszą się już od rana, jak tylko wstaną. Przeciągają się z zadowoleniem, witają się z nami z uśmiechem, podskakują do góry z radości, obejmują nas i tańczą z nami dwójkami, trójkami w dużym kole, żadne dziecko nie jest samo…Niestety, musimy jechać dalej. Wsiadamy do pociągu i jedziemy. Dotarliśmy do Krainy Prawa Szacunku. W tym miejscu nikt z nikogo się nie wyśmiewa, nikt nikogo nie przedrzeźnia. Wszyscy są dla siebie uprzejmi i mili (dziecko podchodzi do rodzica i mówi jakieś miłe słowa do siebie nawzajem, np. „ładnie dziś wyglądasz”, „lubię się z tobą bawić”, „bardzo Cię kocham”). Niestety, musimy jechać dalej. Wsiadamy do pociągu i jedziemy. Dotarliśmy do Krainy Prawa Upadków i Niepowodzeń. Kraina ta znana jest z tego, że wszyscy ludzie, którzy tu mieszkają, wzajemnie się wspierają w chwilach niepowodzeń i upadków (dziecko i rodzic podchodzą do siebie, przytulają się lub głaszczą po głowach, mówiąc: „nie martw się, wszystko się ułoży i będzie dobrze”). Wsiadamy po pociągu i jedziemy dalej. Dojechaliśmy do Krainy Prawa Tajemnicy. W tej krainie wszystkie dziecko głośno krzyczy: „Mam swoje tajemnice!”. Wreszcie nasza lokomotywa sapie i wzywa nas do pociągu. Zatrzymujemy się, nabieramy dużo powietrza… i uspokajamy się. Wsiadamy do pociągu i jedziemy dalej… Pociąg zatrzymuje się na końcowej stacji – jesteśmy w Krainie Dnia Dzisiejszego. Wszyscy ludzie uśmiechają się, poruszają się spokojnie i ostrożnie, delikatnie głaskają się nawzajem, prowadzą się za ręce albo siedzą spokojnie obok siebie. Jest cicho..

4. Quiz „Mam prawo do…”- utrwalenie poznanych Praw Dziecka.

Spróbujcie na podstawie obrazka rozpoznać o jakie Prawo Dziecka może chodzić.

 

5. „Moje prawa”- zabawa paluszkowa.

Moje prawa
(Dominika Góra)


Moje prawa – ważna sprawa!

(wskazujemy na siebie,
wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu)
Ja się bawić prawo mam.

(kręcimy „młynek” dłońmi
)
Mam też prawo do rodziny,

(wyciągamy dłonie do przodu i zataczamy okrąg,
wskazując wszystkich dookoła)
żebym nigdy nie był sam!

(wyciągamy do góry jeden palec
)
Mogę uczyć się i pytać,

(z dłoni tworzymy „książkę”
)
bo nie wszystko jeszcze wiem.

(drapiemy się jednym palcem w skroń
)
I bezpieczny powinienem być,

(tworzymy „daszek” nad głową
)
by rosnąć dzień za dniem.

(ustawiamy dłoń na wysokości kolana
i prostujemy się, unosząc ją nad głowę)
Nikt nie może mnie poniżać,

(wystawiamy palec i ruszamy nim w geście zakazu
)
krzywdzić też nie może mnie.

(przedramiona łączymy pionowo przed twarzą,
głowę chowamy (gest obronny „żółwik”))
Dzieci wszystkich krajów świata

(palcem wskazującym w rytm tekstu pokazujemy
różne osoby wokół siebie)
pamiętajcie prawa swe!

(mamy dłonie z przodu skierowane wnętrzem do góry,
wysunięte w geście podawania)

Dziękujemy Wam za ten tydzień wspólnych zabaw! Życzymy udanego weekendu i do zobaczenia w przedszkolu! 🙂