- Zabawa pobudzająco – hamująca – „Różne ptaki”.
Do tej zabawy wykorzystamy stworzone przez was wczoraj bębenki. Poruszajcie się po pokoju w rytm wystukiwany przez mamę lub tatę na stworzonym przez was wczoraj bębenku. Naśladuje lot ptaków. Podczas przerwy w muzyce rodzic będzie wam zadawał zagadki. Mam nadzieję, że będziecie znać odpowiedź na każdą z nich.
Mieszka w jaskiniach i dziuplach. W dzień śpi, wisząc głową w dół. Na łowy nocą frunie, czy wiecie co to za stwór? (nietoperz)
Kiedy do karmnika zimą przylatuje, słoniną i ziarnem chętnie się częstuje. (sikorka)
W czerwonym krawacie w czasie mroźnej zimy zjada ze smakiem korale jarzębiny. (gil)
Swoim mocnym dziobek leczy chore drzewa. Chyba o kim mowa tłumaczyć nie trzeba. (dzięcioł)
Znacie tego ptaka przecież. Chce wybrać się za morze, kecz odlecieć nie może. (sójka)
Kto w klatce mieszka, może ktoś odgadnie? Nie chomik, lecz ptaszek, który śpiewa ładnie. (kanarek)
2. Zabawa słuchowo – ruchowa – „Bębenki”
Mama lub tata da wam kartkę z wykropkowanymi kołami (można narysować. Jaki instrument ma taki kształt? (np. bębenek) Razem z rodzicem powtórzcie rymowankę: „Na bębenku ram – pam- pam co dzień rano pięknie gram”. Rysujcie po śladach kół w rytmie wymawianego tekstu.
3. Zagadki dźwiękowe – „Co to za dźwięk?”
Posłuchajcie poniższych zagadek dźwiękowych. Wiecie co to za dźwięk?
4. Wykonanie marakasów z pomocą rodzica.
Wczoraj stworzyliście bębenki. Dzisiaj czas na marakasy! Spróbujcie je stworzyć według poniższej instrukcji:
http://warsztatmisyjny.blogspot.com/2013/08/wesoe-marakasy.html
5. „Trójkąty i koła” – liczenie dźwięków, układanie odpowiedniej liczby figur geometrycznych.
Do tego zadania będziecie potrzebować stworzone przez was bębenek i marakas oraz po cztery koła i trójkąty wycięte z kolorowego papieru.
Zadaniem mamy lub taty będzie uderzanie w bębenek lub marakasem określoną liczę razy. Waszym zadaniem natomiast jest uważne słuchanie ile dźwięków wydaje bębenek a ile marakas. Ułóżcie przed sobą tyle kół ile razy słyszeliście dźwięk bębenka i tyle trójkątów ile razy usłyszeliście dźwięk marakasu. Starsze dzieci muszą ułożyć figury w takiej kolejności jak grały instrumenty (np. koło – koło – trójkąt – koło).
6. „Odkodowywanie znaków” – granie na instrumentach według kodów.
Mama lub tata układają przed wami zakodowane za pomocą figur geometrycznych dźwięki. Najpierw rodzic gra na instrumentach według kodu – trójkąt oznacza, że należy zagrać na marakasie; koło oznacza, że należy zagrać na bębenku. Układa np. trójkąt – trójkąt- koło, następnie gra odpowiednio dwa uderzenia o dłoń marakasem – jedno uderzenie w bębenek. Później przekazuje jeden z instrumentów dziecku i wspólnie (każdy odpowiada za swój instrument) próbują zagrać kod. Później następuje zmiana kodu. Starsze dzieci mogą próbować same zagrać zarówno na bębenku jak i marakasie.
Miłej zabawy!