- Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej „Magia muzyki”.
Posłuchajcie poniższego wiersza. Następnie odpowiedzcie na pytania dotyczące wiersza.
Muzyka jest dobra na wszystko,
Nieważne, ile masz lat.
Więc weź instrument do ręki,
nie dźwięki popłyną w świat.
Graj na flecie: fiju, fiju,
na bębenku: ram-pam-pam.
Wszyscy znają tę melodię:
bara, bara, bam.
Posłuchaj jak skrzypce nam grają,
jak gitara pięknie brzmi.
Jak w dźwiękach pianina ukryta
gdzieś magia muzyki tkwi.
Czy muzyka jest nam potrzebne? Do czego jest potrzebna muzyka? Jakie nazwy instrumentów zostały wymienione w wierszu? Co to znaczy, że w muzyce ukryta jest magia?
2. Zabawa słuchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – „Echo instrumentów”- reagowanie na zmiany tempa, rytmu, dynamiki.
Mama lub tata wymienia odgłosy charakterystyczne dla znanych wam instrumentów muzycznych np. fletu – fiju, fiju, bębenka – bam, ba,, dzwonków- dzyń, dzyń, talerzy – trach, trach, trąbki – tru-tu-tu. Waszym zadaniem jest je powtarzać. Następnie rodzic zmienia natężenie, tempo, rytm wydawanych dźwięków, mówiąc raz ciszej, raz głośniej, potem raz w wolniejszym, raz w szybszym tempie, coraz wolniej, coraz szybciej.
3. „Zabawy na pięciolinii”-zabawa dydaktyczna. Rozwijanie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie dostępnym dziecku w aspekcie porządkowym.
Do tej zabawy będziecie potrzebować wydrukowaną lub narysowaną pięciolinię oraz 6 nutek (zakrętek). Waszym zadaniem będzie uważnie słuchać wiersza, który przeczyta mama lub tata, ponieważ będą oni mówili gdzie każda nutka ma swoje miejsce, czyli gdzie musicie ją położyć na pięciolinii.
Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.
Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta nutka nad liniami zasnęła.
Do przedszkola wpadły nutki,
wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
ref: Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.
Poprosiły o mieszkanie
w dużym, czarnym fortepianie,
i biegały i skakały
po klawiszach czarno-białych.
ref: Ta wysoko…
Nawet na leżakowaniu,
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.
5.Wysłuchanie koncertu orkiestrowego. Utrwalenie pojęcia „dyrygent” oraz „orkiestra”.
Zapraszam was na krótki koncert.
Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Kto występuje na scenie?
- Co to jest orkiestra?
- Kto oprócz muzyków potrzebny jest w orkiestrze?
- Kto to jest dyrygent? Co on ma zamiast instrumentu?
- Czy rozpoznajecie jakieś instrumenty muzyczne, na których grają muzycy w tej orkiestrze?
6. Zabawa twórcza „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”.
Spróbujcie się zastanowić i odpowiedzieć na pytanie „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki?”.
Miłej zabawy!