Drodzy Rodzice! Kochane Przedszkolaki!
W tym tygodniu dowiemy się jak wygląda wiosna na wsi. Zapraszamy Was do wspólnej zabawy! 🙂
1.Kalambury – „Jakim jestem zwierzęciem mieszkającym na wsi?”
Wybierzcie sobie zwierzątko, które mieszka na wsi i spróbujcie naśladować jego ruchy. Rodzic musi zgadnąć co to za zwierzę. Jeśli zgadnie, następuje zamiana ról.
2. Zabawa doskonaląca pamięć – Co się dzieje na obrazku?
Rodzic wyświetli Wam teraz ilustracje przedstawiające wiejską zagrodę. Przyglądnijcie się uważnie temu zdjęciu i starajcie się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Po chwili Rodzic zamyka wyświetlane zdjęcie.
Co udało Wam się zapamiętać? Co działo się na zdjęciu?
plakat-w-wiejskiej-zagrodzie-210-2008
3.Rozmowa na podstawie opowiadania „Wiejskie ustronie” (autorka: Ewa Stadtmuller)
Rodzic czyta dziecku opowiadanie:
– Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.
– Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.
– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia. Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”.
Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.
– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie.
– Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy… – Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.
– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka.
– Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.
– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.
– Kaczuszki też są. Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.
– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.
– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.
– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.
– Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio. Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy.
Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.
– Musicie przyjechać w maju – zapraszał.
– Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.
– Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.
– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.
– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.
– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.
– Jasne – kiwnął głową Olek.– A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.
Odpowiedzcie po wysłuchanym opowiadaniu na pytania:
− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?
− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?
− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?
4. Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka.
Rodzic odtworzy dla Was nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Posłuchajcie ich i spróbujcie rozpoznać jakie to zwierzę.
(kaczki, kozy, kury, konia, krowy, świni, psa, kota)
5. Eksperymenty z mlekiem i jajkiem.
Na koniec możecie zrobić eksperymenty z darami, które otrzymujemy od krówki lub kurki czyli z mleka lub jajeczka.
- Eksperyment z mlekiem- „Kolorowe mleko”
- Eksperymenty z jajkiem
6.Karty pracy
W tym tygodniu wykonajcie karty pracy dotyczące wiejskiej zagrody.
Bawcie się dobrze! Miłego dnia! 😉