Standardy ochrony małoletnich w przedszkolu Źródełko

Preambuła

Ochrona małoletnich i zapewnienie im najlepszych możliwych warunków do rozwoju przyświeca pracownikom placówki przy wypełnianiu ich funkcji w każdym czasie. Najważniejszymi wartościami leżącymi u podstaw wszelakich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest bezpieczeństwo, szacunek, godność i dobro dziecka.

W reakcji na działania ustawodawcy w postaci wprowadzenia ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) placówka niniejszym wprowadza Politykę Ochrony Małoletnich mającą na celu zaimplementowanie działań nacelowanych na ochronę dzieci przed wszelkimi przejawami i formami przemocy.

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niej uczęszczających.

Niniejszy dokument Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem został opublikowany na stronie internetowej Przedszkola. Jest  szeroko promowany wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do placówki. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami  aktywnie  zapoznawane  poprzez  prowadzone  działania edukacyjne i informacyjne.

Rozdział I

  • 1

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

Standard 1 POLITYKA– Publiczne Przedszkole Źródełko ustanowiło i wprowadziło w życie Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Standard 2 – PERSONEL – Publiczne Przedszkole Źródełko monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci

Standard 3 – PROCEDURY –  w Publicznym Przedszkolu Źródełko funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz  podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

Standard 4 – MONITORING – Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci

  • 2

Cele Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem:

  • Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.
  • Zapewnienie pracownikom niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić  im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro dziecka i ochronę dzieci.
  • Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w placówce oraz możliwości uzyskania wsparcia        w sytuacji krzywdzenia.
  • Pokazanie dzieciom, rodzicom lub opiekunom zaangażowania przedszkola w ochronę dzieci.
  • Włączenie rodziców i opiekunów w zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

Rozdział II

  • 3

STANDARD I – POLITYKA

Publiczne Przedszkole Źródełko ustanowiło i wprowadziło w życie Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

  • 4

Słowniczek terminów.

Dane osobowe dziecka – wszelkiego rodzaju informacje umożliwiające identyfikację dziecka, niezależnie od źródła ich pochodzenia.

Dyrektor  – Agnieszka Cierniak

Dziecko (dalej także: małoletni) – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.

Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w tym rodzic (także rodzic zastępczy) lub opiekun prawny.

Pracownik –każda osoba zatrudniona do opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej odpłatnej bądź nieodpłatnej, a także wolontariusz.

Placówka – Publiczne Przedszkole Źródełko w Krakowie

Krzywdzenie dziecka –  to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.

Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:

  1. a) Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to działanie bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest na nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze jednorazowym, jak i powtarzającym się.
  2. b) Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania
  3. c) Przemoc seksualna wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne dziecka). Jest to angażowanie dziecka poprzez osobę dorosłą lub inne dziecko w aktywność seksualną.
  4. d) Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb dziecka. Może przyjmować formę nierespektowania praw dziecka, co w rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.
  5. e) Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying). Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców.

Przemoc – wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej oraz seksualnej, w tym także przemocy domowej.

Wizerunek – wizualne ukazanie zespołu charakterystycznych dla danej osoby cech fizycznych, poprzez które uzyskuje się wyobrażenie o jej wyglądzie, umożliwiających zidentyfikowanie danej osoby jako konkretną jednostkę fizyczną.

Zaniedbywanie – niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka w sferze zdrowotnej, edukacyjnej i emocjonalnej, odpowiedniego odżywiania, schronienia i bezpieczeństwa, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom, i w następstwie powodujące lub mogące powodować uszczerbek na zdrowiu dziecka lub zaburzenie rozwoju psychicznego, moralnego lub społecznego. Formami zaniedbania są: zaniedbanie fizyczne (ekonomiczne, zdrowotne), emocjonalne, edukacyjne (intelektualne).

Zgoda opiekuna – zgoda co najmniej jednego z opiekunów dziecka. W braku porozumienia między opiekunami dziecka należy ich poinformować  o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny

Prokuratura –prokuratura rejonowa właściwa wg miejsca zaistnienia przestępstwa;

Sąd opiekuńczy –Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka;

Przestępstwo – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym;

Przemoc domowa – jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie,

wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające

prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

  1. a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  2. b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
  3. c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące

u tej osoby cierpienie lub krzywdę,

  1. d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  2. e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie

zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą

środków komunikacji elektronicznej;

Zagrożenie dobra dziecka –przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że dziecko może być narażone na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje. Katalog możliwych sytuacji będących zagrożeniem dobra dziecka jest otwarty. Przykładowo może to być:

a)zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, tj.; np. prawidłowa higiena, żywienie

dostosowane do wieku dziecka, zapewnienie odpowiedniej odzieży;

  1. b) zaniedbanie potrzeb emocjonalnych i psychicznych dziecka (pozostawianie

dziecka bez opieki lub w takiej sytuacji, że coś mu zagraża, lub sprawowanie

opieki pod wpływem alkoholu);

  1. c) niewypełnianie zaleceń lekarskich;
  2. d) stosowanie kar fizycznych;
  3. e) surowe dyscyplinowanie dziecka przez rodziców, opiekunów;
  4. f) niestosowanie się do zaleceń jednostki oświatowej co do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku;
  5. g) sytuacja gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona Niebieska Karta, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i jego sytuacja nie uległa poprawie;
  6. h) sytuacja, gdy pomimo zastosowanej procedury i dostępnych środków wychowawczych podopieczny jednostki kontynuuje działania naruszające bezpieczeństwo, dodatkowo gdy rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z jednostką oraz szczególnie w sytuacji, gdy jednostce znane są inne przejawy demoralizacji;
  7. i) konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka;
  8. j) rodzic nadużywający substancji psychoaktywnych;
  • 5

Obowiązki osób odpowiedzialnych za poszczególne zadania związane z ochroną dzieci

  1. Osoby odpowiedzialne za Politykę ochrony dzieci to powołani przez dyrektora pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w przedszkolu
  2. W przypadku nieobecności Dyrektora w procedurach interwencyjnych zastępuję go wicedyrektor lub inna osoba zastępującą Dyrektora zgodnie z przepisami prawa.
  3. W przypadku nieobecności wychowawcy w procedurach interwencyjnych zastępuję go nauczyciel wskazany przez Dyrektora.
  • 6

Obowiązki osób odpowiedzialnych za standardy i ochronę:

  1. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci należy:
  2. a) dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci na stronie internetowej placówki oraz ich fizycznej kopii w znanej pracownikom i rodzicom lokalizacji w placówce,
  3. b) przygotowanie pracowników placówki do stosowania standardów ochrony dzieci przed rozpoczęciem pracy albo gdy zostanie dokonana jakakolwiek zmiana w treści tych standardów,
  4. c) delegowanie zadań i poszczególnych odpowiedzialności związanych z realizacją standardów ochrony dzieci w placówce oraz monitorowanie ich realizacji,
  5. d) prowadzenie ewidencji członków pracowników placówki, którzy zapoznali się ze standardami ochrony dzieci przed rozpoczęciem pracy albo gdy zostanie dokonana jakakolwiek zmiana w tych standardach,
  6. e) okresowy przegląd standardów ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z dyrekcją oraz pracownikami placówki,
  7. f) monitorowanie potencjalnych trudności w stosowaniu standardów.
  8. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka należy, adekwatnie do sytuacji:
  9. a) przyjęcie zgłoszenia o wystąpieniu czynnika ryzyka zagrożenia dobra dziecka;
  10. b) przyjęcie zgłoszenia o ujawnieniu symptomów krzywdzenia dziecka lub krzywdzeniu dziecka; ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru dziecka, dokumentowanie ich, weryfikacja oraz informowanie dyrekcji o wynikach poczynionych ustaleń;
  11. c) przyjęcie zgłoszenia o podejrzeniu lub niewłaściwym udostępnieniu, rozpowszechnianiu lub wykorzystaniu wizerunku dziecka lub ujawnione na tym tle problemy;
  12. d) zainicjowanie interwencji;
  13. e) zawiadomienie sądu opiekuńczego;
  14. f) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka;
  15. g) prowadzenie ewidencji zdarzeń, dla danego dziecka, zawierających informacje o przechowywaniu:
  16. h) oryginałów notatek ze zgłoszeń
  17. i) dokumentów z interwencji
  18. c) innych dokumentów
  19. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za udzielanie wsparcia dziecku należy:
  20. a) opracowanie planu pomocy dziecku we współpracy z innymi specjalistami z placówki lub z organizacji zewnętrznych;
  21. b) monitorowanie wsparcia udzielanego dziecku.
  • 7

Oryginały dokumentów załącza się do akt osobowych dziecka. Ewidencję zdarzeń, o ile jest prowadzona w formie papierowej, należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonej szafie, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka oraz dyrekcja placówki. Zawsze należy zapewnić ochronę danych osobowych dzieci, chroniąc je przed niewłaściwym wykorzystaniem lub udostępnieniem osobie do tego nieuprawnionej.

Rozdział III

  • 8

STANDARD II –  PERSONEL

Publiczne Przedszkole Źródełko monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci

  • 9
  1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownik placówki podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnego wsparcia, motywuje ich do szukania pomocy oraz zgłasza sprawę do osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  • 10
  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

1) Dyrektor przed zatrudnieniem pracownika poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez przedszkole, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

2) Dyrektor dba o to, by osoby przez niego zatrudnione  posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.

3) Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do małoletnich i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Dyrektor zasięga informacji (w tym dokumentów) dotyczących:

  1. a) wykształcenia,
  2. b) kwalifikacji zawodowych,
  3. c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

4) W każdym przypadku Dyrektor Przedszkola musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać:

  1. a) imię (imiona) i nazwisko,
  2. b) datę urodzenia,
  3. c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

5) Dyrektor może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Ograniczeniem są w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz Kodeksu pracy.

6) Dyrektor przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze .

7) Dyrektor placówki przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki na stanowisku pedagogicznym weryfikuje kandydata/kandydatkę w Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.

8) Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Dyrektor potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:

  1. a) imię i nazwisko,
  2. b) data urodzenia,
  3. c) PESEL,
  4. d) nazwisko rodowe,
  5. e) imię ojca,
  6. f) imię matki.

9) Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

10)Dyrektor przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki na nauczyciela uzyskuje od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

11) Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.

12) Od kandydata/kandydatki – osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie – dyrektor pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

13) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX                i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie                                        o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.

14) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego  oświadczenia. Oświadczenie  to  zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

15) Dyrektor jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej na stanowisku nauczyciela zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.

16) W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego dyrektor uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

  1. Obowiązki przed przystąpieniem do pracy:

1) Przed przystąpieniem do wykonywania swoich obowiązków każdy pracownik zapoznaje                     się ze standardami ochrony dzieci obowiązującymi w placówce.

2)  Po zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci, każdy pracownik podpisuje oświadczenie               o zapoznaniu się z nimi. Oświadczenie zostaje włączone do akt osobowych pracownika,                     a w przypadku ich braku – dołączone do umowy cywilnoprawnej.

  1. Zasady zapraszania gości do przedszkola.

W przypadku osób takich jak np. fotograf, kamerzysta, członkowie grupy teatralnej, rodzice dzieci jako przedstawiciele ciekawych zawodów lub inne osoby, zaproszone za zgodą dyrektora na zajęcia lub uroczystości  w przedszkolu, podczas których opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel (nauczyciele) i decyduje o och przebiegu, przyjmuje się, że zaproszona osoba nie

prowadzi innej działalności w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy, a zatem uzyskiwanie informacji o niekaralności tej osoby nie jest wymagane. Zapraszane mogą być wyłącznie osoby, wobec których nie zachodzi obawa, że mogą w jakikolwiek sposób stworzyć zagrożenie dla dziecka.

  • 11

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

  1. Relacje personelu przedszkola

Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji                        z dziećmi w przedszkolu i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione                              i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.

  1. Komunikacja z dziećmi

1) W komunikacji z małoletnimi pracownik zobowiązany jest:

  1. a) zachować cierpliwość i szacunek,
  2. b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku        i danej sytuacji,
  3. c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka,
  4. d) spokojnie tłumaczyć dziecku oraz rozmawiać z pozycji dziecka (tj. kontakt wzrokowy).
  5. e) szanować prawo do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
  6. f) zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi/pracownikowi lub innej wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  7. g) dyscyplinować dzieci w sposób komunikujący dzieciom, że ich postawa w danej sytuacji nie jest właściwa, sprzeczna z oczekiwaniami i/lub nieefektywna; dyscyplina ma pobudzać do uczenia się, a nie powodować krzywdę dziecka; wiąże się ze stawianiem granic, kształtowaniem trwałego systemu wartości, adekwatnego poziomu samooceny oraz umiejętności podejmowania trafnych decyzji;

2)  Pracownikowi zabrania się:

  1. a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
  2. b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów; obejmuje to wizerunek, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
  3. c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  4. Działania realizowane z małoletnimi

1) Pracownik zobowiązany jest:

  1. a) doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny,  etniczny,  kulturowy,  religijny i światopogląd,
  2. b) unikać faworyzowania dzieci.

2) Pracownikowi zabrania się:

  1. a) nawiązywania z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty  oraz  udostępnianie  nieletnim  treści  erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,
  2. b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrekcja Szkoły nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
  3. c) proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
  4. d) przyjmowania, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów dziecka. Zakaz ten nie ma zastosowania w przypadku kwiatów wręczanych z okazji świąt bądź innych uroczystości obchodzonych w placówce.
  5. e) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści

3) Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane Dyrektorowi szkoły. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

  1. Kontakt fizyczny z dziećmi

1) Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.  Przykładowe formy takiego kontaktu to:

  1. a) pomoc w czynnościach związanych z wyjściem na spacer dzieci młodszych,
  2. b) zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  3. d) czynności pielęgnacyjne, higieniczne dzieci młodszych,

-mają służyć przede wszystkim higienie osobistej i zdrowiu,

-wykonywane w odpowiednich warunkach zapewniających uszanowanie intymności                            w tego typu czynnościach,

-aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność  powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona

  1. e) reagowanie na potrzeby emocjonalne szczególnie dziecka młodszego np. poprzez przytulenie się do dorosłego, itp. Kontakty tego typu powinny mieć miejsce w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji,
  2. f) stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym, są dopuszczalne w sytuacjach, gdy zachowanie dziecka nosi znamiona agresji:

-dziecko zagraża własnemu życiu lub zdrowiu,

-dziecko zagraża zdrowiu lub życiu kogoś z otoczenia,

-dziecko podejmuje próby dewastacji mienia placówki lub cudzego, a przy tym dziecko nie reaguje na polecenia słowne nauczyciela, wówczas nauczyciel, pod którego opieką jest dziecko może  dziecko przytrzymać w bezpieczny sposób. Bezpośredni kontakt fizyczny jest również uprawniony w sytuacji, gdy konieczne jest podjęcie działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

2)  Pracownik zobowiązany jest:

  1. a) kierować się zawsze  swoim  profesjonalnym  osądem,  słuchając,  obserwując                                       i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie)                             i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
  2. b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
  3. c) zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

3) Pracownikowi zabrania się:

  1. a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób,
  2. b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
  3. c) angażowania się w takie aktywności jak udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

4) Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się                        z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną (np. nauczyciela, dyrektora) i/lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

  1. Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy

1) Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do przedszkola powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

2) Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

3) Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

4) Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym Dyrektora, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt. W przypadku gdy konieczność spotkania z dzieckiem wynika                            z podejrzenia, że zagrożone jest dobro dziecka, można odstąpić od uzyskania zgody rodzica, natomiast należy bezwzględnie uzyskać zgodę dyrekcji placówki.

5) Ograniczenia wskazane w pkt. 3 i 4 nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra dziecka. W takiej sytuacji należy podjąć działania mające na celu zabezpieczenia bezpieczeństwa dziecka oraz niezwłocznie sporządzić notatkę służbową z opisem zdarzenia                i przekazać ją osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci oraz dyrekcji placówki.

6) Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

  1. Bezpieczeństwo online

1) Pracownik musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to odwiedzania określonych stron, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również dzieci i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.

2) Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi oraz ich rodzicami  poprzez media społecznościowe, grupy WhatsApp .

  • 12

Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi

W naszej placówce nie ma zgody na przemoc! ani fizyczną, ani psychiczną, ani słowną

Każdy z nas rozumie, że różnimy się od siebie !

  1. Personel dba o to, by dzieci wzajemnie się szanowały i akceptowały różnice kulturowe, społeczne i indywidualne, promując atmosferę otwartości i tolerancji.
  2. Personel uczy dzieci szanować granice osobiste innych, uczestnicząc w zorganizowanych zajęciach i zabawach.
  3. Personel zachęca dzieci do rozwijania empatii, zrozumienia uczuć innych i udzielania wsparcia, co przyczynia się do tworzenia pozytywnych relacji między małoletnimi.
  4. Dzieci uczą się, jak komunikować się w bezpieczny sposób, używając słów, by wyrazić swoje uczucia i potrzeby.
  5. Personel dba o to, by dzieci zachowywały wysoką kulturę osobistą poprzez unikanie wulgaryzmów, przedrzeźniania, a także używanie zwrotów grzecznościowych.
  6. Dzieci uczestniczą w aktywnościach i zadaniach, które promują współpracę, ucząc się rozwiązywać problemy i budować zdrowe relacje.
  7. Wyśmiewanie i poniżanie w relacji dziecko-dziecko jest nieakceptowalne.
  8. Wszelkie formy agresji w relacji dziecko-dziecko są niedozwolone. Personel reaguje na przejawy agresji między dziećmi.
  9. Personel placówki regularnie monitoruje zachowania dzieci, aby zapewnić bezpieczne i pozytywne relacje, a także w razie potrzeby interweniuje i zapewniając odpowiednie środowisko do rozwoju.
  • 13

Zasady Ochrony Danych Osobowych

  1. Placówka utrzymuje standardy ochrony danych osobowych dzieci wedle obowiązujących przepisów prawa.
  2. W placówce wprowadzono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, wychowanków, rodziców/opiekunów).
  3. Dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)
  4. Dane osobowe małoletnich udostępnianie są jedynie podmiotom uprawnionym. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) do uzyskiwania jakichkolwiek informacji odnośnie dziecka uprawnieni są wyłącznie jego rodzice, prawni opiekunowie dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
  5. Placówka przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i obowiązków wynikających z przepisów ustawy Prawo oświatowe.
  6. Personel placówki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych dzieci. Obowiązek nie obejmuje sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.
  7. Dane osobowe dzieci, zarejestrowane na piśmie, są przechowywane w zamkniętych szafach, z ograniczonym dostępem do pomieszczeń, w których są składowane celem zabezpieczenia ich poufności.
  • 14

Zasady Ochrony Wizerunku Dziecka

  1. Placówka utrzymuje standardy ochrony wizerunku małoletnich wedle obowiązujących przepisów prawa. Placówka szanuje prawo do prywatności każdego małoletniego.
  2. Pracownicy placówki zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.
  3. Zdjęcia, filmy, nagrania nie mogą przedstawiać małoletnich w sytuacjach go ośmieszających lub poniżających, a dzieci na nich uwidocznione winny być ubrane.
  4. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bądź umożliwianie jego utrwalania na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka jest niedozwolone.
  5. Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, film, nagranie głosu) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  6. Placówka informuje opiekuna małoletniego o sposobie wykorzystania wizerunku dziecka (zdjęć, nagrań, filmów) oraz o ryzyku związanym z publikacją wizerunku dziecka. Opiekun małoletniego może żądać informacji o sposobie przechowywania ww. danych.
  7. Pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka celem uzyskania zgody na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
  8. Jeżeli wizerunek dziecka składa się na wycinek większej całości, jak np.: zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest konieczna.
  9. Przedstawiciele mediów lub inne osoby zamierzające utrwalić organizowane przez placówkę wydarzenie i opublikować zarejestrowany materiał, przedkładają dyrektorowi placówki prośbę o zgodę na rejestrację wydarzenia.
  10. Personel nie umożliwia przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka oraz bez zgody dyrektora placówki.
  11. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  12. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez ich opiekunów na cele prywatne jest dozwolone i nie wymaga zgody opiekunów innych dzieci biorących udział w wydarzeniu. Personel placówki informuje opiekunów dzieci o konieczności uzyskania zgody opiekunów dzieci, a także innych osób dorosłych, na wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zarejestrowanych przez opiekunów materiałów przedstawiających wizerunki dzieci i osób dorosłych. Publikowanie ww. wizerunków w mediach społecznościowych jest możliwe tylko w razie uzyskania zgody opiekunów małoletnich i dorosłych utrwalonych na zdjęciu, filmie czy nagraniu głosowym.
  13. W razie braku zgody opiekunów dziecka na utrwalenie jego wizerunku, placówka ustala z opiekunami dziecka sposób ochrony dziecka, który nie będzie dla niego stygmatyzujący.
  14. Materiały zawierające wizerunek dzieci przechowywane są w miejscu niedostępnym dla osób postronnych.
  15. Wszelkie podejrzenia naruszenia zasad ochrony wizerunku małoletnich są rejestrowane i zgłaszane dyrektorowi placówki.
  • 15

Zasady Bezpiecznego Korzystania z Internetu i Mediów Elektronicznych

  1. W placówce dzieci nie mają dostępu do komputerów i nie pracują na nich. W placówce dzieci pod nadzorem nauczyciela korzystają z tablic interaktywnych, które wykorzystuje się w trakcie zajęć edukacyjnych, dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.
  2. Dzieci nie mają swobodnego dostępu do Internetu na terenie placówki.
  3. Dostęp do sieci internetowej chroniony jest hasłem.
  4. Placówka stosuje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
  5. Dostęp do Internetu ograniczony jest przed treściami, które mogłyby stanowić zagrożenie dla rozwoju dzieci.
  6. Osobą odpowiedzialną za Internet w placówce jest dyrektor placówki.
  7. Placówka przeprowadza pogadanki z opiekunami dzieci na temat bezpieczeństwa w sieci.
  8. Placówka udostępnia materiały przedstawiające negatywny wpływ korzystania z urządzeń elektronicznych przez dzieci.
  • 16

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego.

1.Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, takie jak:

  • dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie;
  • dziecko kradnie jedzenie, pieniądze itp.;
  • dziecko żebrze – dziecko jest głodne;
  • dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.;
  • dziecko nie ma odpowiedniej odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
  • dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
  • podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
  • boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
  • dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
  • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;
  • nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
  • w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
  • dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
  • dziecko ucieka z domu;
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;
  • dziecko mówi o przemocy;
  1. Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
  • rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
  • rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
  • rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko (np.: używając określeń takich jak „idiota”,„gnojek”, „gówniarz”);
  • rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub    zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
  • rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;
  • rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;
  • rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
  • rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;
  • wypowiada się niespójnie;
  • rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;
  • rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;
  • rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
  • rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
  1. Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację dziecka i rodziców.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji.
  5. Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:
  6. a) identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie,
  7. b) planowanie działań profilaktycznych wobec dziecka i rodziców,
  8. c) przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.
  • 17

Szkolenie pracowników

  1. Pracownicy otrzymują szkolenia w zakresie ochrony dzieci, dostosowane dla ich roli pełnionej w placówce. Szkolenia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i on-line (np. webinariów, e-learningów, materiałów edukacyjnych).
  2. Działania szkoleniowe dotyczą w szczególności:

1) standardów ochrony dzieci (obowiązujące zasady i procedury),

2) poszerzania umiejętności w zakresie rozpoznawania czynników i symptomów krzywdzenia dzieci,

3) przeciwdziałania przemocy i podejmowania interwencji.

  1. Placówka inicjuje i prowadzi działania edukacyjne z obszaru ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek informacyjnych, plakatów, warsztatów) skierowane do dzieci (w sposób dostosowany do ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich opiekunów, w szczególności na temat:

1) sposobów unikania zagrożeń oraz reagowania na nie w kontaktach z dorosłymi                                     i rówieśnikami,

2) zasad bezpiecznych relacji z rówieśnikami i pożądanych postaw w kontaktach pomiędzy dziećmi,

3) dostępu do informacji, gdzie mogą szukać pomocy,

4) bezpiecznego korzystania z Internetu,

5) prawa do ochrony wizerunku.

  1. Opracowanie harmonogramu szkoleń i działań edukacyjnych koordynuje osoba odpowiedzialna za przygotowanie pracowników do stosowania standardów.
  2. Szkolenie z zakresu standardów ochrony dzieci obowiązujących w placówce przeprowadza się minimum raz na dwa lata.
  3. Przeszkolenie w zakresie ochrony dzieci przechodzi każdy nowo przyjęty pracownik w terminie do 30 dni od podjęcia zatrudnienia
  4. Warsztaty i zajęcia dla dzieci oraz zebrania rodziców przeprowadza się nie rzadziej niż raz w roku.

Rozdział IV

  • 18

STANDARD  III – PROCEDURY

Publiczne Przedszkole Źródełko ustanowiło i wprowadziło w życie Procedury zgłaszania podejrzenia oraz  podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

  • 19

Podstawowa procedura w przypadku podejrzenia o krzywdzenie dziecka

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
  2. Interwencja powzięta w następstwie zgłoszenia prowadzona jest przez osobę odpowiedzialną za ochronę dziecka. Dane osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników, dzieci i opiekunów.
  3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrekcję placówki.
  4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrekcji placówki, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
  5. Do udziału w interwencji można poprosić specjalistów, w szczególności psychologów, do skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
  6. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik do niniejszych standardów. Kartę należy załączyć do rejestru zgłoszeń prowadzonego przez placówkę.
  7. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  • 20

Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia przez opiekuna dziecka (rodzica, rodzica zastępczego, opiekuna, opiekuna tymczasowego)

1.W przypadku uzyskania przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zaniedbywane przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji dyrektorowi przedszkola i sporządzić notatkę służbową. Dyrektor przeprowadza rozmowę             z dzieckiem (w miarę możliwości w obecności psychologa), i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu  i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka (np. inny nauczyciel). Celem rozmów jest ustalenie przebiegu zdarzenia, ale także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

  1. Dyrektor organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb. oraz w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd rodzinny; procedura „Niebieskie Karty”; ośrodek pomocy społecznej). Spotkanie jest protokołowane przez wyznaczonego pracownika.
  2. Od rozmów z opiekunami można odstąpić, jeśli zagraża to dobru dziecka, a krzywdzenie nosi znamiona przestępstwa.
  3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo osoba odpowiedzialna za interwencję sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do odpowiedniego dla miejsca pobytu rodziny policji lub prokuratury.
  4. Gdy rozmowa z opiekunami prowadzi do wniosku, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia osoba odpowiedzialna za interwencję sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
  5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej. Procedura „Niebieskie Karty” może być wszczęta bezpośrednio przez pracownika przedszkola jako placówkę edukacyjną.
  6. Wyznaczony pracownik jest zobowiązany uczestniczyć w Grupie Diagnostyczno – pomocowej w przypadku wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
  7. Osoba odpowiedzialna za wsparcie dziecka sporządza – we współpracy z innymi pracownikami – plan wsparcia dziecka oraz regularnie (co najmniej raz w tygodniu) monitoruje jego wykonanie.
  8. Całość podjętych działań dokumentowana jest w formie protokołów i notatek służbowych, które udostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne. Tworzona jest także karta przebiegu interwencji.
  9. W sytuacji stwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzi do krzywdzenia dziecka, dyrektor przedszkola lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu, sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym zlecone zostaje dalsze obserwowanie sytuacji dziecka.
  10. W przypadku, gdy dziecko doświadcza przemocy ze strony osoby najbliższej z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie i zdrowie, powoływany jest przez dyrektora szkoły zespół interwencyjny, w skład którego wchodzi dyrektor, wychowawca, psycholog.
  11. Zespół interwencyjny zapewnia bezpieczeństwo dziecku i odseparowuje go od rodzica podejrzanego o krzywdzenie, jednocześnie alarmowo powiadamiając Policję, w której kompetencjach leży dalsze postępowanie;
  12. W przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o dziecku od uprawnionej przepisami instytucji (sąd rodzinny, sąd karny, Policja, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny) dyrektor przedszkola jest zobowiązany do przygotowania takiej informacji.
  • 21

Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenie dziecka przez pracownika przedszkola

  1. Osoba, która uzyskała informację, że dziecko jest krzywdzone przez pracownika przedszkola, przekazuje ją dyrektorowi przedszkola wraz ze sporządzoną notatką służbową. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika, osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. Osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka przeprowadza rozmowę z dzieckiem, (w miarę możliwości w obecności psychologa) oraz z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu. Osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka stara się ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji.
  3. O podejrzeniu krzywdzenia informowani są opiekunowie dziecka. Wspólnie z nimi ustalany jest plan wsparcia dziecka.
  4. W przypadku, gdy pracownik popełnił wobec dziecka przestępstwo, dyrekcja sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
  5. W przypadku, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, niezwłocznie przez osobę ujawniającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowo Policja, a w zgłoszeniu podawane są dane osoby zgłaszającej, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie, a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej sytuacji wypełnia również kartę przebiegu interwencji.
  6. W przypadku gdy nie ma podejrzenia przestępstwa, ale gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne (w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka) należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez placówkę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren placówki, a w razie potrzeby – rozwiązać umowę z instytucją zatrudniającą tę osobę.
  7. W przypadku gdy naruszenie dobra dziecka było mniej dotkliwe (np. jednorazowe podniesienie głosu) dyrekcja może wymierzyć inne kary dyscyplinarne (np. rozmowę ostrzegawczą, wpis do akt) i przywrócić pracownika do pracy, monitorując wykonywanie przez niego czynności z udziałem dzieci.
  8. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone w postępowaniu wyjaśniającym należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  • 22

Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia rówieśniczego

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w placówce (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji. Ważne jest nazywanie zdarzeń w oparciu o ustalone fakty a także ich nieumniejszanie.
  2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
  3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
  4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
  • 23

W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę Interwencji.

Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika przedszkola, również do akt osobowych pracownika przedszkola.

  • 24

 Zasady ustalenia planu wsparcia ucznia po ujawnieniu krzywdy   

  1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, Dyrektor tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego dziecka.
  2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca .
  3. Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.
  4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc dziecku będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.
  5. Grupa wsparcia tworzy Indywidualny Plan Działania, który stanowi dokument zapisany  i przechowywany w aktach dziecka.
  6. Indywidualny Plan działania zawiera przede wszystkim informacje o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.
  • 25

Procedura „Niebieskie Karty”

  1. Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez Przedszkole, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
  2. Procedura „Niebieskie Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka
  3. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.
  4. Od 28.09.2023 obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).
  5. Typy przemocy w rodzinie:
  6. przemoc fizyczna;
  7. przemoc emocjonalna;
  8. zaniedbywanie;
  9. wykorzystanie seksualne;
  10. małoletni świadkiem przemocy.
  11. Procedura „Niebieskie Karty” nakłada na placówkę określone zadania w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec dziecka przemocy domowej, jeżeli np. dziecko ma ślady przemocy fizycznej – ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania, zwichnięcia itd.
  12. Ma ślady przemocy psychicznej – moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy związane z napięciem nerwowym itd., Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, ma niską samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię, nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.
  13. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój nieadekwatny do wieku, nie korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd. Karta stanowi ważny element w walce z przemocą w rodzinie, ponieważ dokumentuje sytuacje pokrzywdzonego ucznia i stanowi dowód w postępowaniu przygotowawczym i ewentualnej sprawie karnej o znęcanie się.
  14. Rozpoznanie przemocy w rodzinie i wypełnienie „Niebieskie Karty” to początek procesu wspierania ofiary przemocy.
  15. Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa takiemu dziecku.

Schemat postępowania założenia „Niebieskie Karty”

  1. „Niebieskie Karty” zakłada nauczyciel, który stwierdza, że w rodzinie dziecka dochodzi do przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskie Karty” warto podjąć po konsultacjach oraz w porozumieniu z zespołem wychowawczym).
  2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
  3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec niepełnoletniego dziecka, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego
  4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
  5. Działania z udziałem dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa.
  6. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta –B”.
  7. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy niepełnoletniego dziecka, formularz

„Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc              w rodzinie).

  1. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego który podejmuje dalsze działania.
  2. Wszystkie czynności podejmowane przez przedstawiciela placówki w ramach procedury           są dokumentowane w formie pisemnej.
  3. Z chwilą podjęcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przemocy wobec dziecka o zdarzeniu należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny.

Przedszkole jako podmiot zawiadamiający o popełnieniu przestępstwa jest informowane przez organ ścigania o wszczęciu i zakończeniu zainicjowanego postępowania

Rozdział V

  • 26

STANDARD IV – MONITORING

Publiczne Przedszkole Źródełko monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci

  • 27
  1. Dyrektor placówki jest osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w placówce.
  2. Dyrektor propaguje znajomość Standardów Ochrony Małoletnich wśród małoletnich, ich opiekunów i personelu placówki.
  3. Dyrektor monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na sygnały naruszenia Standardów oraz prowadzi rejestr zgłoszeń.
  4. Raz na 2 lata Dyrektor przeprowadza ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Ankieta stanowi Załącznik do niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich. Dyrektor analizuje wypełnione przez pracowników placówki ankiety.
  5. Dyrektor placówki wprowadza do Standardów Ochrony Małoletnich konieczne zmiany oraz ogłasza pracownikom placówki, małoletnim i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

Rozdział VI

  • 28

Przepisy końcowe

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie szkoły lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną oraz zamieszczenie na stronie internetowej szkoły oraz wywieszenie ich w wersji skróconej.
  3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
  4. Nauczyciele mają obowiązek zapoznania dzieci ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby dzieci mogły go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
  • 29

Załączniki do Standardów Ochrony Małoletnich

Załącznik nr 1 – Oświadczenie pracownika który jest obywatelem innego państwa

Załącznik nr 2– Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

Załącznik nr 3 – Ankieta monitorująca

Załącznik nr 4 – Rejestr interwencji i zgłoszeń

Załącznik nr 5 – Karta interwencji

Załącznik nr 6 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Załącznik nr 7– Wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny/dziecka

Załącznik nr 8 – Wniosek do ośrodka pomocy społecznej o wgląd w sytuację rodziny / dziecka

Załącznik nr 9 – Notatka służbowa opisująca podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

Załącznik nr 1

Oświadczenie

…………………………………………

miejscowość, data

Ja, ………………………………, nr PESEL/nr dokumentu stwierdzającego tożsamość ……………………………………. niniejszym oświadczam, że prawo państwa obywatelstwa/ prawo państwa lub państw, w których zamieszkiwałam/em w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, nie przewiduje sporządzenia informacji                      z rejestru karnego państwa lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, nie przewiduje sporządzenia informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

…………………………………………

podpis

Oświadczenie

…………………………………………

miejscowość, data

Ja, ………………………………, nr PESEL/nr dokumentu stwierdzającego tożsamość ……………………………………. niniejszym oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie obywatelstwa/państwie lub państwach, w których zamieszkiwałam/em w ciągu ostatnich 20 lat, za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym                    w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz                 w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych oraz że nie mam obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych                                    z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

…………………………………………

podpis

Załącznik nr 2

Oświadczenie

…………………………………………

miejscowość, data

Ja, …………………………………………….………. oświadczam, że zapoznałem/am się

z dokumentacją wchodzącą w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących                     w Publicznym Przedszkolu Źródełko w Krakowie  i zobowiązuje się przestrzegać postanowień w nich zawartych.

…………………………………………..

(podpis)

Załącznik nr 3

Standardy ochrony małoletnich

 – monitoring i weryfikacja

 

Zaznacz X we właściwym kwadracie:

  1. Czy zapoznał(a) się Pan/Pani z treścią dokumentu Standardy ochrony małoletnich?

Tak                    Nie

  1. Czy zna Pan/Pani Standardy ochrony małoletnich funkcjonujące w placówce?

Tak                   Nie

  1. Czy zna Pan/Pani i potrafi rozpoznać przejawy krzywdzenia małoletnich?

Tak                   Nie

  1. Czy wie Pan/Pani jak reagować na przejawy krzywdzenia małoletnich?

Tak                   Nie

  1. Czy był(a) Pan/Pani świadkiem lub miał(a) informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich w placówce?

Tak                   Nie

  1. Czy stosował Pan/Pani Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?

Tak                    Nie             Nie dotyczy*

  1. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, proszę opisać, jakie kroki podjął/podjęła Pan/Pani?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. W przypadku stosowania Standardów ochrony małoletnich – czy procedury tam opisane były skuteczne?

Tak                    Nie

  1. Wskaż, jakie obszary powinny w Pana/Pani ocenie zostać uwzględnione w Standardach ochrony małoletnich:

……………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………

  1. Czy ma Pan/Pani uwagi/sugestie dotyczące Standardów ochrony małoletnich funkcjonujących w placówce. Jeżeli tak – to jakie?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

*w sytuacji, gdy nie doszło do krzywdzenia dziecka lub podejrzenia krzywdzenia dziecka

Załącznik nr 4

Rejestr interwencji i zgłoszeń

Lp.

 

 

Data interwencji/zgłoszenia/

nr karty interwencji

Imię i nazwisko dziecka

Imię i Nazwisko

osoby zgłaszającej

Imię i Nazwisko osoby, która miała dopuścić się naruszenia Krótki opis naruszenia

Uwagi

Wynik interwencji/ zgłoszenia

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

           

Załącznik nr 5

Karta interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

 

Imię i nazwisko dziecka

 

 

Przyczyna interwencji

(forma krzywdzenia)

 

Osoba zawiadamiająca

o podejrzeniu krzywdzenia

 
Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa Data: Działanie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Spotkania z opiekunami dziecka Data: Opis spotkania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

 

 

zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

 

wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

 

inny rodzaj interwencji (jaki?): ………………………………………… …………………………………………

 

Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję)         i data interwencji

 

 

 

 

 

 

 
Wyniki interwencji – działania organów wymiaru sprawiedliwości (jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach działania placówki lub działania rodziców) Data: Działanie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 6

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Miejscowość , dnia ………………………………………r.

Prokuratura Rejonowa w………………………………………………………………………………….[1]

Zawiadamiający: …………………………… z siedzibą w ……………………………

reprezentowana przez: ………………………………………………………………….

adres do korespondencji: ……………………………………………………………….

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

………………………………………. na szkodę małoletniego ………………………………… (imię i nazwisko, data urodzenia) przez …………………………………………………………………. (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).

Uzasadnienie

W trakcie wykonywania przez …………………………………… (imię i nazwisko pracownika/wolontariusza) czynności służbowych – wobec małoletniej/go ………………………………………..imię i nazwisko), dziecko ujawniło niepokojące treści dotyczące relacji  z ……………………………………………………………………………………..[2].

Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa

………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………….……………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………

Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniej/małoletniego wnoszę               o wszczęcie postępowania w tej sprawie.

Osobą mogącą udzielić więcej informacji jest ……………………………………………… (imię, nazwisko,

telefon, adres do korespondencji).

Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z powołaniem się na numer              i liczbę dziennika pisma

…………………………..

podpis osoby upoważnione

[1] Zawiadomienie należy złożyć do prokuratury rejonowej/policji właściwej ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa.

[2] Opis sytuacji, która miała miejsce. Należy uzupełnić zgodnie z tym, co się wydarzyło (ważne jest, by zaznaczyć np.: kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć/wiedzieć o nim, kto mógł popełnić przestępstwo).

Załącznik nr 7

Miejscowość, dnia ………………………….

Sąd Rejonowy

w…………………………………

Wydział Rodzinny i Nieletnich[1]

Wnioskodawca: …………………………………………………..

reprezentowana przez: ……………………………………………

adres do korespondencji: …………………………………………

Uczestnicy postępowania ………………………………………………………………………………(imiona i nazwiska rodziców)

………………………………………………………………………………………………. (adres zamieszkania)

rodzice małoletniego: …………………………………………………..(imię i nazwisko dziecka, data urodzenia)

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………………………….. (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia[2]) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

Uzasadnienie

Opis sytuacji zagrożenia dobra dziecka……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego …………………………………..

jest zagrożone a ………………………………………………….. nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej.

Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego/ją i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.

Pracownikiem opiekującym się małoletnim/ą w organizacji jest …………………………………………………………..(imię, nazwisko, telefon służbowy, adres placówki).

…………………………………

(podpis składającego wniosek)

Załączniki:

  1. Ew. dokumenty, jak są dostępne,
  2. Odpis pisma.

[1] Wniosek należy złożyć do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, nie zameldowania.

[2] Należy zawsze podać imię i nazwisko dziecka i adres jego pobytu. Tylko w takim wypadku sąd

może skutecznie pomóc, m.in. poprzez wysłanie do rodziny kuratora na wywiad.

Załącznik nr 8

……………………………………………

miejscowość, data

Ośrodek Pomocy Społecznej w …………….. ……………………………………………

Adres MOPS-u właściwego z uwagi na miejsce zamieszkania/pobytu dziecka

……………………………………………………………………………………………..

Wnioskodawca: ……………………………………………. (imię nazwisko osoby zgłaszającej/dane instytucji zgłaszającej)

adres osoby zgłaszającej/instytucji zgłaszającej ……………………………………………………………………………….

Dotyczy dziecka …………………………………………………………………………………. / rodziny zamieszkałej pod adresem: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Dane umożliwiające identyfikację dziecka:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. (imię i nazwisko, adres zamieszkania/pobytu, dane rodziców/opiekunów)

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ……………………………………………………. (dane umożliwiające identyfikację dziecka np. (imię i nazwisko dziecka, imiona i nazwiska rodziców/opiekunów, adres zamieszkania/pobytu) poprzez przeprowadzenie wywiadu środowiskowego oraz udzielenie pomocy dziecku            w przypadku stwierdzenia zagrożenia jego dobra.

Uzasadnienie

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………….

podpis składającego wniosek

Załącznik nr 9

NOTATKA SŁUŻBOWA OPISUJĄCA PODEJRZENIE KRZYWDZENIA LUB

KRZYWDZENIE MAŁOLETNIEGO

  1. Osoba zawiadamiająca (imię i nazwisko, stanowisko/grupa):

……………………………………………………………………………………………………………………

  1. Imię i nazwisko dziecka – ofiary krzywdzenia

……………………………………………………………………………………………………………………

  1. Opis sytuacji:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………..……………………………………

podpis

Dzieci szkolne zapraszamy do szkoły Źródełko

Adres

ul. Kobierzyńska 201
30-382 Kraków
tel. 603 800 287, 669 079 669
e-mail: szkolazrodelko@gmail.com
www.szkolazrodelko.edu.pl/