Drodzy Rodzice! Kochane dzieci!

Dzisiaj porozmawiamy o tym, dlaczego warto dbać o zabawki.

  1. „Odgadnij o czym mówię” – odgadywanie nazwy zabawki po opisie słownym. Odkładanie zabawek we właściwe miejsce.

Usiądźcie wygodnie na podłodze. W tym czasie wasza mama lub tata ustawią przed wami kilka zabawek, które różnią się od siebie szczegółami (mogą to być samochody różniące się wielkością, lalki z których każda ma inną sukienkę, pluszowe misie różniące się kolorem). Słuchajcie uważnie, ponieważ teraz mama lub tata będą opisywać słownie wybraną zabawkę, a wy musicie pokazać tę, o której mowa, następnie odłożcie ją na swoje miejsce.

2. Słuchanie opowiadanie „O Wojtusiu, który nie dbał o porządek”

Wojtuś nie szanował swoich zabawek. W jego pokoju panował zawsze bałagan. Porozrzucane samochody i klocki. Poplamione, z powyrywanymi kartkami książki leżały w różnych miejscach. Nie pomagały żadne uwagi rodziców, którzy bardzo się martwili, że ich syn nie potrafi utrzymać porządku. Pewnego razu kiedy Wojtuś zasnął, zabawki postanowiły się wyprowadzić. Ukryły się na strychu w ogromnej skrzyni, do której już od dawna nikt nie zaglądał. Została tylko książka z obrazkami, ponieważ nie mogła się wydostać spod olbrzymiej sterty ubrań, która ją przygniotła.
Rano z pokoju Wojtusia dobiegł głośny płacz. Przybiegła cała rodzina. Kiedy tylko otworzyli drzwi, od razu wiedzieli co się stało.
– Myślę, że jest sposób na to, żeby zabawki wróciły – mamusia pogładziła Wojtusia po głowie. Chłopiec przestał płakać.
– Jaki? One mnie nie lubią. Już nigdy do mnie nie wrócą.
Nagle zauważył wystający róg książki. Delikatnie wyciągnął ją spod ubrań. – Przepraszam – szepnął cichutko.
– Mamusiu posklejamy jej kartki. Zaraz wygumuję ślady kredek. Nie pozwolę ci odejść – przemawiał tuląc książkę do siebie.
Tego dnia Wojtuś nie próżnował. Cała rodzina ze zdziwieniem obserwowała jak sprząta w swoim pokoju. Wieczorem, kiedy leżał w łóżku marzył tylko o jednym – żeby zabawki wróciły. W nocy śniło mu się, że na półkach pojawiły się samochody. Po dywanie toczyła się kolorowa piłka, a miś z pajacykiem bardzo się dziwili, że w pokoju panuje taki porządek. Na szafce stały równo ustawione książki, a w pojemniku kolorowe klocki zachęcały do zabawy.
Wczesnym rankiem kiedy słońce zajrzało do pokoju Wojtusia ze zdziwienia aż zastukało w szybę okna. Wszystkie zabawki siedziały na swoich miejscach. W pokoju było zupełnie inaczej niż zwykle. Wszędzie panował porządek.
Wojtuś usiadł na łóżku i….. nie wierzył własnym oczom.
– Jesteście, na prawdę jesteście. To nie sen. Bardzo was przepraszam. Obiecuję, że już zawsze będę o was dbał i nigdy nie pozwolę wam odejść.

3. Odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania:

  • Dlaczego zabawki postanowiły się wyprowadzić od Wojtusia?
  • Jaka rzecz została w pokoju Wojtusia? Dlaczego?
  • Jak myślisz, jak czuł się Wojtuś jak zabawki go opuściły?
  • Co stało się z książką, kiedy Wojtuś o nią nie dbał?
  • Co zrobił Wojtuś, żeby zabawki do niego wróciły?
  • Co zapanowało w pokoju Wojtusia, kiedy go posprzątał?
  • Jak myślisz, dlaczego powinniśmy dbać o porządek w swoim pokoju?

Pamiętajcie, że powinniśmy po skończonej zabawie odkładać zabawki na miejsce, zarówno w domu jak i przedszkolu. Jesteście gospodarzami swojego pokoju i sali w przedszkolu i powinniście zawsze dbać o wszystko co się w nich znajduje!

4. „W pokoju” – zabawa ruchowa.

Mama lub tata będą wymieniać przedmioty, sprzęty, które mogą znajdować się w pokoju, a Ty swobodnie biegaj po pokoju. Jeśli rodzic wymieni nazwę przedmiotu, który nie pasuje do pokoju ( np. umywalka, prysznic, miska, pralka, szafka na buty, garnek itd.), to zatrzymaj się i przez chwilę stój nieruchomo.

5. Nauka rymowanki „O zabawki zawsze dbamy”.

Powtórzcie kilka razy razem z mamą lub tatą:

O zabawki zawsze dbamy,
Po zabawie je sprzątamy.
Każdy przedszkolak o tym wie,
Po zabawie sprząta się.

Do następnych zabaw będziecie potrzebować: białą kartkę a4, na której z jednej strony są narysowane dwie poziome kreski (półki), dwa koła w kolorze czerwonym, dwa koła w kolorze zielonym, dwa trójkąty w kolorze czerwonym, dwa trójkąty w kolorze zielonym (jeden zestaw dla dziecka i drugi taki sam dla rodzica), kartoniki, na których są narysowane np. trzy lub cztery figury geometryczne (w różnej konfiguracji), parawan (może to być po prostu biała kartka a4 lub książka)

6. Klasyfikowanie figur.

Połóżcie przed sobą kartkę, tę stroną, na której są narysowane linie poziome oraz wszystkie kolorowe figury (dwa koła w kolorze czerwonym, dwa koła w kolorze zielonym, dwa trójkąty w kolorze czerwonym, dwa trójkąty w kolorze zielonym). Jesienny wiatr pomieszał wszystkie figury, dlatego bardzo Was proszę o pomoc w uporządkowaniu ich. Waszym zadaniem jest podzielić figury na dwie grupy i każdą z nich ułożyć na półce. Policzcie ile figur znajduje się na każdej półce. Dlaczego ułożyliście figury właśnie w taki sposób? (Dzieci mogą ułożyć figury według koloru lub kształtu)

7. Układanie figur geometrycznych we właściwej kolejności (według wzoru).

Mama lub tata rozłożą przed wami kartoniki (figurami do dołu). Wybierzcie jeden z nich i przyjrzyjcie mu się uważnie. Waszym zadaniem będzie ułożenie figur w taki sam sposób, jak ułożone są na wylosowanym kartoniku.

8. Układanie figur geometrycznych we właściwej kolejności (zabawa według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej).

Usiądźcie z mamą lub tata na przeciwko siebie. Każde z was niech położy przed sobą białą kartkę. Między wami musi znaleźć się parawan. Mama lub tata układają na swojej kartce trzy figury geometryczne (np.: czerwone koło, zielony trójkąt, zielone koło). Każda figura ma swoje miejsce. Teraz ty podejdź do mamy lub taty i uważnie przypatrz się jakie figury leżą na jej/ jego kartce. ( Rodzic wolnym ruchem ręki pokazuje, w jakim kierunku dzieci mają przesuwać wzrok (istotne jest, aby dzieci układały figury na swoich kartkach od lewej strony do prawej). Zrób na niby zdjęcie temu, co zobaczyłeś/łaś. Potem wróć na swoje miejsce i ułóż to, co zapamiętałaś/łeś. Jeśli masz problem, może zajrzeć za parawan, aby zobaczyć wzór ponownie i zmienić ułożenie figur na kartce. Policz ile figur jest na twojej kartce, wynik pokaż na paluszkach. Teraz powiedz, jaka figura jest pierwsza, jaka druga, a jaka trzecia. Świetnie sobie poradziłeś. Musisz teraz mocno dmuchnąć w parawan (rodzic w tym czasie układa inny wzór z figur geometrycznych), aby figury na kartce mamy lub taty zmieniły miejsce, a zabawa zacznie się od początku. Pamiętaj, że po skończonej zabawie trzeba wszystko posprzątać.

Miłej zabawy!