Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Witamy się z Wami bardzo gorąco, mimo tego, że nie możemy zobaczyć się w przedszkolu 🙂 Nasze dzisiejsze zabawy będą związane z zimowymi dźwiękami!

1. Zabawa badawcza „Czy woda zawsze zamarza, kiedy jest mróz?”

Do tej zabawy będziemy potrzebować: trzy szklanki, wodę, sól i cukier.

Skąd wiemy, że jest zima? Bo na zewnątrz jest zimno! Co potrzebujemy, aby jeździć na łyżwach? Oczywiście łyżwy i lód. A skąd bierze się lód? Lód to zamarznięta woda. A czy woda zawsze zamarznie, kiedy jest mróz? Musimy to sprawdzić. Napełnijcie szklanki do połowy wodą (spróbujcie samodzielnie nalać wodę do szklanki za pomocą np. dzbanka). W pierwszej szklance musi zostać sama woda. Do drugiej szklanki dodajcie cukier (sporą ilość) i oznaczcie ją karteczką z samodzielnie narysowanym cukierkiem. Do ostatniej szklanki dodajcie sól (sporą ilość) i oznaczcie ją samodzielnie narysowaną solniczką. Dzisiaj na zewnątrz nie ma niestety mrozu, ale jest takie miejsce gdzie mróz jest zawsze. To oczywiście zamrażalka. Włóżcie szklanki do zamrażalki i wieczorem sprawdźcie czy woda w każdej szklance zamieniła się w lód. Może cukier lub sól spowodowały, że nie powstał lód?

2. „Lodowa muzyka” – porównanie dźwięków wydawanych przez kostki lodu umieszczone w różnych pojemnikach.

Będą nam potrzebne: kostki lodu, zamykane naczynia: plastikowe, metalowa, nieduży słoik, miska, łyżeczka.

Kostki lodu wrzućcie do miski. Za pomocą łyżki włóżcie do każdego pojemnika (tak, aby nie było ich więcej niż 1/3 pojemności pojemnika). Zamknijcie naczynia. W jaki sposób możemy sprawić, że kostki lodu zamknięte w pojemnikach będą wydawały dźwięki a my stworzymy lodową muzykę? Oczywiście musimy potrząsnąć naczyniem. To co dzieła! Słuchajcie uważnie, jaki dźwięk wydaje każdy pojemnik. Teraz będą grali wasi rodzice a wy musicie odwrócić się do nich tyłem. Mama lub tata potrząsają pojemnikiem, a waszym zadaniem jest odgadnąć, który to pojemnik. Z upływem czasu kostki lodu zaczną się rozpuszczać. Dźwięki zaczną się zmieniać. Na koniec zabawy zajrzyjcie do środka pojemników i sprawdźcie co się stało z kostkami lodu.

3. „Papierowa muzyka” – rozwijanie zmysłów.

Będą nam potrzebne różnego rodzaju papiery: gazeta, celafon, papier szary, papier ozdobny, papier śniadaniowy, papier do pieczenia, tekturowe pudełko.

Połóżcie wszystkie rzeczy przez sobą na dywanie. Czy zgromadzone przedmioty mogą wydawać dźwięki? W jaki sposób możemy je wydobyć? (Dzieci manipulują papierem, np. składają go, gniotą, pocierają nim, szeleszczą, drą na małe kawałeczki w tej sposób wydobywając dźwięk)

4. „Czy dźwięk można zobaczyć” – doświadczenie.

Będzie nam potrzebne: miska, folia spożywcza (przezroczysta), kolorowa posypka, dwie plastikowe butelki.

Jak myślicie, czy dźwięk można zobaczyć? Ustawcie przed sobą na stole miskę.  Górną część miski zakryjcie folią spożywczą, na którą wysypcie kolorową posypkę. Weźcie dwie plastikowe butelki i uderzajcie nimi nad miską. Co dzieje się z posypką?

5. „Gdzie spadła kropka wody?” – ćwiczenia słuchowe.

Będzie nam potrzebne: drewniana łyżka, miska metalowa, drewniany klocek, kartka papieru.

Jak myślicie, co dzieje się z soplami lodu, kiedy na dworze robi się ciepło i świeci słońce? Waszym zadaniem będzie sprawdzić, na co upadła kropla wody. Mama lub tata będą uderzać drewnianą łyżką o metalową miskę, drewniany klocem a potem o kartkę papieru. Słuchaj uważnie usłyszanych dźwięków. Teraz odwróćcie się tyłem do mamy lub taty. Odgadnijcie na co upadła kropla deszczy, kiedy usłyszycie wywołany przez rodzica dźwięk.

Miłej zabawy!